Wacht u al een lange tijd op een betaling van een klant en blijft deze maar uit? Dat is natuurlijk ontzettend vervelend. Daar zijn echter wel oplossingen voor. In dit artikel komt u erachter welke stappen u moet ondernemen, om het geld van de klant alsnog te ontvangen.
Een herinnering sturen
Het kan altijd voorkomen dat een klant een factuur is vergeten of dat er per toeval wat mis is gegaan met de betaling. Daarom is het altijd verstandig om een herinnering te sturen naar deze klant. Deze is meestal nog vriendelijk en zorgt niet voor spanning tussen u en uw klant. Door deze herinnering, kunt u nagaan of de klant de factuur wel ontvangen heeft en wat de reden kan zijn dat de klant nog niet betaald heeft. Door simpelweg een herinnering te sturen naar uw klant, kan deze er aan herinnert worden en kan de klant snel overgaan tot betaling.
Incasso
Als een factuur na een aanmaning niet wordt betaald, kan deze uit handen gegeven worden aan een extern incassobureau. Deze incassobureaus zijn er met deurwaarder, maar ook zonder deurwaarder. Een incassobureau zonder deurwaarder kan in principe niet meer dan jij, echter kan het wel de beslissende factor zijn, waardoor de klant toch over gaat tot betaling. Het kan namelijk schrikken zijn voor de klant, dat er opeens een extern bedrijf ingeschakeld is. Dan weet hij dat het serieus is. In bijna elk geval gaan de kosten van een incassobureau naar de debiteur. Als dit echter niet lukt door het incassobureau, dan worden de kosten op u verhaalt.
Geld innen door middel van een deurwaarder
Er is al uitgelegd dat een incassobureau zonder deurwaarder, in principe niet meer rechten heeft dan u. Een incassobureau met deurwaarder, heeft echter wel meer rechten dan u. Deze heeft namelijk meer bevoegdheden om de factuur van de klant te innen. Een deurwaarder kan namelijk een gerechtelijke procedure beginnen tegen de klant. Deze zal van start gaan door middel van een dagvaarding. Uw klant kan in dat geval ervoor kiezen om in verweer te gaan tegen deze dagvaarding. De rechter zal beslissen of hij de zaak mondeling wilt afhandelen of dat hij dat schriftelijk wilt doen. Als u door de rechter in het gelijk wordt gesteld, moet uw klant voor alle kosten opdraaien. De deurwaarder komt bij een overwinning in actie. Hij probeert vanaf dat moment om het verschuldigde bedrag van de klant te innen.